Dierentuin, archief, weekend! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Iva Pesa - WaarBenJij.nu Dierentuin, archief, weekend! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Iva Pesa - WaarBenJij.nu

Dierentuin, archief, weekend!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Iva

17 Augustus 2008 | Zambia, Lusaka

Hallo!

Ik zit nu inmiddels 3 weken in Lusaka en ik moet zeggen dat de tijd behoorlijk snel gaat! Doordeweeks vooral, vliegt de tijd om, omdat ik veel werk doe in de archieven en ook af en toe naar de Universiteit ga om dingen te fixen etc.
In de archieven kom ik echt superinteressante dingen tegen (die voor jullie waarschijnlijk niet echt heel boeiend zijn, maar echt een hele interessante wending geven aan mijn onderzoek). Zo vind ik bijvoorbeeld dat mensen in Mwinilunga hun gewassen in het begin (rond 1907) niet wilden verkopen voor geld, maar wel voor calico, zout of parels. Sommige administrateurs dachten echter als mensen hun gewassen niet wilden verkopen dat ze daarom honger leden, maar dit was dus niet zo. Mensen hadden grote velden vol met cassava, maar wilden dit niet weggeven voor geld omdat ze met geld gewoon nog weinig konden.
Over dit soort dingen kan ik me dan bijvoorbeeld enthousiast maken :-).

Vorig weekend ben ik naar de dierentuin geweest (Ivo beter gaan we nog een keer samen als jij er bent!) Het was echt een leuke dag uit, veel dieren gezien en het was eigenlijk een soort van mini-safari!

Vrijdag ben ik naar het huis geweest waar ik vanaf november kan blijven. Het is een huis van een Nederlands meisje, Madeleen. Haar Zambiaanse vriend Jason woont er ook en nog 3 andere internationale studenten. Ook zijn er twee honden (hmmm...honden zijn niet mijn lievelingsdieren maar ok...)
Madeleen is eerder in Mwinilunga geweest en gaat me wat telefoonnummers en contacten geven, dus dat is heel mooi!

Ik hoor van iedereen dat Mwinilunga echt heel vriendelijk is een de natuur is heel mooi!
Waarschijnlijk zal ik daar heel september en oktober zitten, in verschillende dorpen en zal ik ook de missiepost bezoeken.
Wel hoorde ik dat er amper elektriciteit was, dus waarschijnlijk zal ik dan maar heel weinig van me laten horen. Wel kijk ik er een beetje naar uit, want het lijkt me heel spannend en leuk, en Lusaka gaat na een tijdje een beetje vervelen.

Vrijdag komen mijn ouders voor een week op bezoek, heel leuk!

Leuk om de reacties van jullie te lezen! Wendy, veel plezier in Valencia, beter dat het leuk was in India!
Marietje, Laurien, wat gaaf dat jullie naar de gay parade zijn gegaan met Amnesty! Leuk!

Tot gauw!
Kus Iva

  • 20 Augustus 2008 - 21:57

    Lina:

    Ivaa!! Archiefbeest van me :) Wat een spannende dingen vind je allemaal tussen de stofnesten daar! Je hebt je eerste maand overleefd! En je ouders komen over 2 daagjes! Super leuk voor je! Ff'tjes ertussen uit!

    EJ en ik zijn net terug van een wild avontuur in de Perigord/Dordogne.. Het was echt super leuk! Veel gedaan, gezien, gechilled, en gelachen! Veel prehistorische shizzle daar, dus uiteraard hebben we dat uit gechecked.. ;) Een avond was er een groots vuurwerk in een dorpje, zeer romantisch.. Minder romantisch was de tent.. Maar we hebben ons heel erg goed vermaakt!

    De banenjacht gaat niet erg voorspoedig.. Ik hoop op een project in Veldhoven volgende week, alleen info daarover laat op zich wachten.
    19 september is mn verdediging en diploma uitreiking! Ik zal blij zijn als dat erop zit, eindelijk afsluiten!
    En maandag aanstaande zijn Lieke en ik officieel van ons huis af.. Raar om het nu zo leeg te zien, maar thuis voelt het allang niet meer.. Ik heb me aangemeld voor een woning in het Proveniershuis, maar die kans schat ik klein. Voorlopig zit ik goed in EJs huisje :)

    Nou Ief, ik wens je heel veel plezier met je ouders! Laat ze alle inns&outs van Lusaka zien! En heel veel succes in Mwinilunga, geniet van de natuur en de rust!

    Heel veel liefs en een dikke kus, Lina

    PS. Ik las in de krant dat de president van Zambia is overleden, nog iets van gemerkt ofzo?

  • 21 Augustus 2008 - 08:43

    Annika:

    Yo Iva,

    echt tof dat je zoveel spannend materiaal hebt gevonden in het archief!!
    Succes verder!

    xxx Annika

  • 21 Augustus 2008 - 23:18

    Ed:

    Iva, erg leuk om te lezen dat alles crescendo gaat en dat je ouders langskomen !
    Allemaal de hartelijke groeten en nogmaals veel succes met je onderzoek !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iva

Het is tijd voor een nieuwe reis naar Zambia! Van December t/m Juni zal ik weer naar een paar plekken terugkeren waar ik al ben geweest, maar ook nieuwe plekken bezoeken!

Actief sinds 24 Juli 2008
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 8626

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 03 Juni 2010

Zambia - continued

26 Juli 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: