Mwinilunga! - Reisverslag uit Mwinilunga, Zambia van Iva Pesa - WaarBenJij.nu Mwinilunga! - Reisverslag uit Mwinilunga, Zambia van Iva Pesa - WaarBenJij.nu

Mwinilunga!

Door: Iva

Blijf op de hoogte en volg Iva

20 Oktober 2008 | Zambia, Mwinilunga

Het is een hele tijd geleden, maar ik leef nog :-)! Ik ben zondagavond teruggekomen van 6,5 week Mwinilunga, waar amper elektriciteit en stromend water was, maar waar het wel echt supergaaf was! Ik heb veel te vertellen, en denk niet eens dat ik aan alles toe zal komen, maar ik zal een begin maken.

De reis naar Mwinilunga was al een hele ervaring op zich. Eerst ging ik naar Solwezi en toen heb ik daar een nachtje in een of andere guest house geslapen en in de ochtend erna ben ik verder gereisd naar Mwinilunga.

Toen ik daar aankwam stonden er al mensen op me te wachten, die ik via via vanuit Lusaka had gecontacteerd. Het was vrij bijzonder dat ik ze niete eens kende, maar dat ze me zomaar in huis namen en me eigenlijk heel vriendelijk begroeten! De familie waar ik verbleef heette Chiyezhi, en vooral met de vrouw, Julian, ben ik veel opgetrokken. Zij is rond de 40 en ze heeft een kind met haar man, maar er wonen nog een stuk of 5 kinderen bij hen in huis (allemaal neven, nichten etc.). Het was een heel gezellig en leuk huis om te verblijven en ze hebben mijn verblijf in Mwinilunga zeker leuk gemaakt!

De dag nadat ik aankwam ben ik langs het landbouwministerie gegaan en zij hebben aangeboden om me te helpen met het onderzoek. Samen hebben we een programma gemaakt, waarbij ik een paar verschillende dorpen zou bezoeken en telken 1-2 dagen terug zou komen in Mwinilunga-stad, voordat ik verderging naar het volgende dorp.

Het eerste dorp dat ik heb bezocht was Lwawu, waar eigenlijk echt NIKS te beleven valt, maar waar het toch leuk was omdat ik bij leuke mensen verbleef. In Lwawu heb ik ook een aantal oude mensen geinterviewd en de Chief ontmoet (de Chief wordt als een koning van zijn kleine gebied beschouwd, en zijn huis wordt een paleis genoemd, ook al is het misschien niet echt paleiselijk maar goed..).
Ook heb ik in Lwawu een 'traditionele ceremonie' bijgewoond: Chisemwa Chalunda. Ik verwachtte er behoorlijk wat van maar uiteindelijk was het vooral veel wachten en gebeurde er niet zo heel veel behalve een beetje dansen en zingen, maar op zich was het wel leuk!

Vervolgens ben ik twee weken naar het noorden getrokken (Ikelenge en Nyakaseya), waar ik bij een Amerikaanse peace-corps vrijwilliger in huis verbleef op een game-ranch: echt vet bizar luxe! De game-ranch is van de Fishers (een grote naam in dit gebied). Zij kwamen in 1906 als missionarissen naar dit gebied en zitten er nog, hebben nu een missie station, ziekenhuis en farm in het gebied. Als ik wakker werd kon ik dus gewoon naar buiten lopen en zag ik een paar wilde dieren zoals zebra's en puku's over de vallei rennen- vrij bizar. Het Amerikaanse meisje, Victoria, was ook echt superaardig en we bakten samen elke dag een taart. Zij had een hele tros bananen geoogst van haar boom en dus hebben we echt 6 bananentaarten gebakken- echt superlekker!
De taarten waren vooral heel lekker omdat ik hier voornamelijk 'nshima' heb gegeten (maispap of cassava pap dat je met je handen eet en waar je bolletjes van vormt die je in saus doopt of met groenten/vis/vlees eet). Nshima is echt lekker, maar na een aantal weken is een taart af en toe ook wel lekker!
Toen ben ik dus ook 3 weken naar Nyakaseya geweest waar ze volop veel ananassen hebben- elke dag at ik 2 hele ananassen, wat echt superlekker was haha! Mr. Zaza, bij wie ik in huis verbleef was ook superaardig.

Toen ging ik weer een paar dagen terug naar Mwinilunga-stad en vervolgens ben ik verder gegaan naar Chibwika. Vervoer tussen alle verschillende dorpen was trouwens achterop een motor (meer een grote brommer)- en de mensen van landbouw brachten me rond achterop die motoren.

In Chibwika heb ik veel werk gedaan en veel interessante mensen ontmoet!

Als laatste ben ik een lange week naar Ntambu gegaan waar veel rijst wordt verbouwd langs de rivieren. Eigenlijk zou ik er maar 4-5 dagen blijven, maar de landbouwmensen kwamen me niet ophalen, dus ik zat een beetje "vast"- uiteindelijk ben ik maar zelfstandig teruggegaan naar Mwinilunga.

Ik ben echt heel erg veel leuke en interessante dingen te weten gekomen! Ik heb geleerd over alle lokale groente en fruitsoorten (ik heb ze ook allemaal geproefd en ze waren allemaal lekker!). De koloniale overheid zou soms klagen dat Lunda-mensen (die in Mwinilunga wonen) geen groenten eten, maar ze zouden dan niet vermelden dat muleng'u (a.k.a. Amaranthys Hybridis) een van de meest voedzame groentensoorten is die er bestaat. Zij zagen deze groentensoorten als 'gras en onkruid' en erkenden de waarde ervan niet echt.
Ook heb ik veel geleerd over jagen, vissen, veehouden en heb ik een aantal spreekwoorden en liedjes over landbouw verzameld, die straks mijn verslag een beetje kunnen opleuken!

Al met al heb ik het goed naar mijn zin gehad in Mwinilunga, ik ben echt verbaasd over de aardigheid en goedheid van de mensen. De meeste mensen die me in huis namen hebben me HELEMAAL gratis bij hen laten wonen en ze hebben me geholpen met mijn onderzoek, ook al hadden ze er zelf niet direct iets aan. Dit vond ik best wel bijzonder!

Nu ben ik weer terug in Lusaka en woon ik in een huis met een jongen uit Canada (Louis), een meisje uit Amerika (Angeline), een jongen en meisje uit Nederland (Anke en Bart) en Jason (de Zambiaanse vriend van Madeleen, het meisje van wie dit huis is maar die nu tijdelijk in Indonesie zit). Het is best gezellig en ik zit hier wel goed, bijkomend pluspunt is ook dat er draadloos internet is en dat ik dus wat vaker iets kan laten horen!

Ik vind het leuk om al jullie berichtjes te lezen en zal snel persoonlijk terugschrijven, maar ik denk dat ik nu eerst even ga rusten/slapen omdat ik vrij moe ben. Gisteren duurde de busreis van Mwinilunga naar Lusaka namelijk 15 uur en vandaag ben ik meteen weer het archief ingedoken, dus nu ben ik aardig kapot haha...

Dikke kus,
Iva

  • 21 Oktober 2008 - 18:50

    Wendy:

    Iva!!
    Superleuk om je verhaal te lezen, echt ontzettend gaaf en bijzonder allemaal zeg!!
    Echt een ervaring.
    Wanneer ga je nu weer terug naar Nederland?
    Liefsss!!

  • 21 Oktober 2008 - 19:17

    Lina:

    Jeeej Ivaa, je leeft nog :D
    Wat een avontuurlijk verhaal weer! Echt geweldig! Ik kan niet wachten al je verhalen in real-life te horen, en de foto's te zien! Over een weekje komt Ivo al naar je toe! Dat zal wel heel speciaal zijn..! Hij is al druk bezig in jullie huisje hoor! Ziet er allemaal goed uit, voor zover ik het heb gezien dan.
    Ik ben gelukkig veel aan het werk. Wel nog via het uitzendbureau allemaal, losse klussen, maar daar kom ik de dagen voorlopig mee door. Verder heb ik nog veel sollicitaties lopen, dus het gaat wel de goede kant op!
    Ik kan niet wachten tot je terugkomt! Ik mis je!
    Heel veel plezier nog die laatste anderhalve maand in Lusaka!
    Liefs, kus Lina

  • 22 Oktober 2008 - 10:25

    Bamendagirl:

    Wauw meid, je doet 't echt goed. Ga zo door! En nshima, wat volgens mij 't zelfde is als wat ze hier nyiri of fufu noemen, eet ik ook elke dag... bruine boterham met kaas, pasta met rode saus, zuurkool... ai, nog 'n paar maanden geduld hebben!
    Geniet!! liefs Rooz

  • 27 Oktober 2008 - 22:09

    Marietje:

    Hee lady lady,

    Je scriptie zal minimaal de Robert Fruijnprijs krijgen denk ik - wat een zeer gevarieerde en inspirerende bronnen heb jij mogen raadplegen! Enne... onvergetelijke ervaringen en levenslessen voor de rest van je leven! Wat zou ik graag met je ruilen :-) Verzamel je mooie muziekjes? En spreek je de lokale talen al een beetje?

    Ik kijk er naar uit om een keer je verhalen te horen! Als je me je emailadres geeft, dan kan ik je over iets vertellen dat hier is gebeurd.

    Veel groetjes en geniet van alle momenten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iva

Het is tijd voor een nieuwe reis naar Zambia! Van December t/m Juni zal ik weer naar een paar plekken terugkeren waar ik al ben geweest, maar ook nieuwe plekken bezoeken!

Actief sinds 24 Juli 2008
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 8635

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 03 Juni 2010

Zambia - continued

26 Juli 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: